При организиране на медийна или контекстуална рекламна кампания в мрежата, всеки рекламодател изчислява своя приблизителен бюджет. За клиента на рекламна кампания е важно да види как се разпределят средствата за нейното изпълнение, дали парите се изразходват по предназначение и с каква ефективност се използват. Изчисляването на ефективността на рекламния продукт в медийното планиране се основава на няколко индикатора, един от които е CPM индекс. Какъв е този индикатор, как да го използваме - ще разберем по-долу.
CPM - защо имате нужда от него
Какво е CPM в рекламата е известно от миналия век. Модулът беше използван във всички рекламни кампании, които се провеждаха в медиите. Издателства, телевизионни и радио канали все още използват този показател за изчисляване на разходите за реклама. CPM се използва, когато става въпрос за цената на една рекламна импресия не за единични получатели, а за хиляда потенциални купувачи. В същото време този термин беше въведен в обращение. Собствениците на рекламни сайтове можеха да оперират само с техния тираж и тематичен фокус, така че индикаторът CPM беше определен, рекламата, като се отчита тази стойност, беше ефективна.
Определение за CPM
Проста дефиниция на CPM е цена на хиляда. Името на модула идва от английските думи Cost-Per-Thousand, където M е римско число, което означава 1000. Така на въпроса какво е CPM, можем да отговорим, че това е цената на хиляда рекламни импресии. Колкото повече пъти една реклама се появява на страниците на вестници и списания, колкото по-често звучи по радиото или мига по телевизионен канал, толкова по-висок е този коефициент.
Изчисляване на CPM в онлайн рекламни кампании
В Интернет ролята на реклама обикновено играят банери - онези много досадни изскачащи прозорци, които потребителите не харесват толкова много и които носят пари на собственика на рекламни сайтове. Колкото по-популярен е сайтът, толкова повече потребители разглеждат тази страница в Интернет, толкова по-скъпа реклама на този сайт ще струва на клиента.
Рекламодателите се интересуват от възможно най-големия брой потребители, които са видели даден банер. Следователно какво е CPM може да се покаже математически по следния начин:
CPM=(обща цена на рекламна поръчка)/(планиран брой показвания на банер на ден)1000.
Сега е ясно какво е CPM. В рекламата това е един от най-важните показатели. Рекламодателят може да изчисли колко пари трябва да плати собственикът на сайта, за да може информацията да бъде показана на хиляда потребители на мрежата.
Това изчисление може да бъде визуално демонстрирано с прост пример. Цената за поставяне на един банер на сайта на портал е например $400 на седмица, статистиката на тази уеб страница показва, че на седмицасайтът се разглежда от около 10 хиляди потребители. Така че едно просто изчисление дава стойността:
CPM=$400/10 0001000=$4 на хиляда рекламни импресии.
Рекламодателите трябва да разберат, че обикновеното показване на банер на тематичен сайт е предимно информативно. Няма гаранция, че всичките десет хиляди души, посещаващи страницата, определено ще щракнат върху банера. Дали посетителят иска да последва линка или не зависи само от атрактивността на самия банер и информацията, която се поставя върху него. Всеки сайт ще предостави всички данни от интерес за изчисляване на CPM параметъра. Можете да разберете, че е от полза за собственика на сайта. Но рекламата, нейното качество и интерес за крайния потребител са задачи на самия клиент.
CTR спомагателен модул, методи за изчисление
За да се намалят разходите, трябва да се вземе предвид още един индикатор - CTR индексът. Името също идва от английски език и напълно звучи като честота на кликване - индикатор за честота на кликване. CTR показва колко хора са кликнали върху банера и са отишли на страницата на рекламния клиент. Този модул директно зависи от коректността на избрания сайт, тъй като колкото по-подходяща и необходима изглежда рекламата в сайта, толкова по-вероятно е посетителят на сайта да се заинтересува от информацията и да щракне върху банера. Методът за изчисляване на този индикатор изглежда така:
CTR=(брой потребители, кликнали върху банера)/(планиран брой показвания на банер на ден) 100%.
Например, ако от 20хиляди хора, които са видели рекламата, са последвали връзката 800 потребители, тогава CTR е 800/20 000100=4%, което е по-високо от минималната допустима стойност.
Експериментално доказано, че минималната CTR е 3-5%. Ако е по-малко, тогава цената на потенциален клиент ще надвиши очакваната печалба и рекламата ще се счита за неефективна.
Използване на индекси
CPM може да се използва при избор на по-тясна целева аудитория. Например, при поръчка за поставяне на банер, платформата на сайта предоставя на рекламодателя информация за възрастта, пола, местоживеенето, хобита на всички регистрирани посетители на сайта. По този начин желаният банер се появява само за онези потребители, за които е предназначен този рекламен продукт. Бюджетът на рекламната кампания се изразходва по-икономично и по-ефективно.
Трябва да вземете предвид и активността на редовните потребители. Колкото по-често един и същ посетител вижда един и същ рекламен продукт, толкова по-често се дебитират пари от рекламодателите, но клиентът не получава повече клиенти от това. Следователно, едно компетентно изчисляване на CPM и CTR индексите, съчетано с задълбочен анализ на информацията, предоставена от тази рекламна платформа, трябва да донесе желания резултат на клиента.
Друго нещо, което трябва да имате предвид в началото на рекламна кампания. Плащането може да се извърши или чрез CPM, или чрез CTR. С други думи, клиентът трябва да разбере същността на банерната реклама според CPM модула – че това не е плащане за потребителски кликвания, а самоза показване на промоционален продукт
Обобщаване
На въпроса какво е CPM, може да се отговори, че този параметър е един от най-важните при анализиране на ефективността на една реклама, а също така се взема предвид при изчисляване на бюджета на рекламна кампания. Вземат се предвид и броят на очакваните контакти на потенциален потребител с рекламна информация и цената за поставяне на банер на няколко сайта с подобна тематична насоченост. Като вземете предвид тези параметри, можете да изчислите ефективността на конкретна рекламна платформа и успешно да овладеете рекламния бюджет.